750 000 kr till nya lärar- och studentutbyten

Lars Andersson

Ämneslärarutbildningen i musik vid Musikhögskolan i Malmö har fått 750 000 kr från Linneaus-Palme-programmet för utbyte med Vietnam National Academy of Music (VNAM).

– Verkligen mycket glädjande för Musikhögskolan, säger Lars Andersson, utbildningsledare vid Ämneslärarutbildningen och ansvarig för projektansökan. Vi fick den summa vi ansökte om, vilket innebär att alla planerade 20 utbyten (12 lärar- och 8 studentutbyten) kan genomföras de närmaste två läsåren.

Första gången skolan beviljades projektmedel från Linnaeus-Palmeprogrammet var 2012 och hösten 2014 tillbringade de två första studenterna, Nils Andersson (GY4, jazzprofil) och Niklas Cvetkovski (GY3 blandad genre) från Ämneslärarutbildningen en termin på VNAM i Hanoi, Vietnam.

– Ämneslärarutbildningen beviljades dessutom 80 000 kr till en planeringsresa för att planera för ett nytt utbytessamarbete med Universidade Federal do Rio de Janeiro i Brasilien. Att nu även kunna inkludera Sydamerika i utbytesverksamheten ger nya möjligheter till breda internationella erfarenheter inom Ämneslärarutbildningen, avslutar Lars Andersson.

Fakta om utbytesprogrammet Linnaeus-Palme:
Linnaeus-Palme är ett internationellt utbytesprogram som ska stimulera samarbete mellan universitet och högskolor i Sverige och i utvecklingsländer. Programmet drivs med Universitets- och högskolerådet (UHR) som huvudman med syftet att öka den svenska högskolans internationalisering.
Linnaeus-Palme ger möjlighet till erfarenhetsutbyte för lärare och studenter inom såväl grundutbildning som avancerade nivåer på universitet och högskolor, dock inte doktorand- eller forskarnivå.

OVE TORSTENSSON