Rekordstor stipendieutdelning från JAA-stiftelsen

Rebecka Elsgard
Rebecka Elsgard studerar vid Musikhögskolan i Malmö, musikerutbildning piano

Familjen John Anderssons i Anderslöv stiftelse och Musikhögskolan i Malmö har den stora glädjen att våren 2015 för sjunde gången dela ut stipendier med en sammanlagd summa av ca 440 000 kr till studerande med klassisk inriktning inom områdena sång, violin/viola, piano och cello.

Året innebär rekordstor utdelning till stipendiaterna. Stipendierna är indelade i två grupper – en för studerande på högskolenivå och en för studerande på gymnasienivå. Provspelning för stipendierna sker inför jury.

Studerande på högskolenivå

För studerande på högskolenivå utdelas fyra stipendier om vardera 91.000 SEK till studerande vid musikhögskola eller motsvarande. Sökande skall vara svensk medborgare. Behörig att söka är också svensk medborgare som bedriver högre studier i ett annat land.

Årets fyra stipendier på högskolenivå tilldelas:

Sebastian Durán – sång
Sebastian är 25 år och kommer från Hägersten. Han är uppvuxen i Rinkaby (utanför Kristianstad) och har gått musikgymnasiet i Kristianstad. För närvarande studerar han på Operahögskolan i Stockholm.

Rebecka Elsgard – piano
Rebecka är 22 år och kommer från Kolmården. I vår tar hon Konstnärlig kandidatexamen med inriktning piano, vid Musikhögskolan i Malmö, Lunds universitet.

Johannes Marmén – violin
Johannes Marmén är 25 år och kommer från Falkenberg. För närvarande studerar han på Royal College of Music, London.

Josef Alin – violoncell
Josef Alin är 19 år och kommer från Stockholm, närmare bestämt Enskededalen. För närvarande studerar han på Universität der Künste, Berlin.

Studerande på gymnasienivå

Enligt stiftelsens regler skall gymnasisterna gå i årskurs tre och vara folkbokförda i Skåne och studera inom områdena sång, violin/viola, piano och cello. I år får Årets fyra stipendier tilldelas: Denna grupp får 18.500 kr vardera.

Årets fyra stipendier på gymnasienivå tilldelas

Richard He – piano
Richard är 18 år och kommer från Malmö. För närvarande går han gymnasiet på Nya Malmö Latin.

Julia Isaksson – piano
Julia är 18 år och kommer från Lund. För närvarande går hon gymnasiet på Katedralskolan, Lund.

Emelie Martinsson – sång
Emelie är 18 år och kommer från Limhamn. För närvarande går hon gymnasiet på Nya Malmö Latin.

Hillevi Rasmusson‐Klingberg – violoncell
Hillevi är 18 år och kommer från Mölle. För närvarande går hon gymnasiet på Lilla Akademien i Stockholm.

Utdelning

Utdelningen äger rum i Anderslövs kyrka onsdagen den 3 juni 2015 kl 18.00. Stipendiaterna kommer att framföra ett soloverk i samband med utdelningsceremonin. Stipendieutdelare är Sixten Nordström. Pianisten Olle Sjöberg kommer att medverka som ackompanjatör.

Familjen John Anderssons i Anderslöv stiftelse

Syskonen Inga och Lars Andersson, Anderslöv, avled båda 2007 och hade i sina testamenten gjort upp riktlinjerna för en stiftelse vars namn är Familjen John Anderssons i Anderslöv Stiftelse. Stiftelsen bygger på den företagsamhet och det engagemang som John Andersson (1881–1967) grundlade och som sedan förvaltades av hans barn. Familjen präglades av Johns affärsliv och hans stora engagemang i Anderslöv och bygden. Men musiken fanns på ett självklart sätt närvarande i familjelivet. När släkten träffades spelade och sjöng man tillsammans. Barnen fick lära sig spela piano och fiol och John spelade själv cello.
Stiftelsens inriktning är att tillgodose och främja vidareutbildningen av musikalisk ungdom inom instrumentgrupperna sång, violin/viola, piano och cello. Stiftelsens styrelse består idag av ordförande Mikael Ottosson, Ingrid Andersson och Eva Andersson.

Stipendierna administreras i samarbete med Musikhögskolan i Malmö och utdelningen i samarbete med Anderslövs församling.

Ytterligare information

• Familjen John Anderssons i Anderslöv stiftelse