Sångstuderande får stort stipendium

Ida Ränzlöv
Ida Ränzlöv, solist i Gösta Nystroems "Sånger vid havet".

Mezzosopranen IDA RÄNZLÖV har tilldelats stipendiet 2015 från Aurora Lillieros fond på 80 000 kr.

Stipendiet delas ut genom Fredrika Bremer Förbundet. Fredrika Bremer Stipendiestiftelse delar årligen ut studiestipendier till unga heltidsstuderande kvinnor på högskolenivå. Stipendiediplomet kommer att delas ut i samband med att Ida deltar i en konsert under Båstads Kammarmusikfestival 2015 tillsammans med sin liedduo-kompis, pianisten Rebecka Elsgard. Rebecka Elsgard studerar för övrigt också på Musikhögskolan i Malmö och är nu inne på sitt tredje år på kandidatprogrammet, klassiskt piano.

Ida Ränzlöv, som går andra året på Musikerutbildningens kandidatprogram med inriktningen klassisk sång, har Britta Johansson (sång) och Conny Antonov (musikalisk instudering) som lärare på huvudinstrumentet.

Har du hunnit smida några planer för vad du ska göra med pengarna?
– Jag har placerat pengarna i fonder tills vidare för att kunna finansiera vidare utbildning i framtiden, samtidigt som jag får tid att fundera på vad jag verkligen vill göra med pengarna.

– Jag har tankar på att i framtiden åka på språk- och operakurs i Tyskland eller Italien (gärna i Florens), eller varför inte någon sångkurs i Wien eller Saltzburg. Det är ju mycket pengar, men samtidigt är dessa kurser väldigt dyra, så man måste tänka efter noggrant vad man ska satsa på.

Ida gav sig själv ett löfte inför detta läsår, nämligen att hon skulle söka alla tävlingar och stipendier hon bara kunde hitta, livligt påhejad av sina lärare Britta och Conny. Nu har mödan hon lagt ner på detta verkligen burit frukt.
– Detta stipendium är det första jag har fått. Förra året vann jag OVIS-Rösten, som är en årligen återkommande tävling, arrangerad av Operakonstens vänner i Skåne. Tillsammans med Aurora Lillieros-stipendiet känns det nu verkligen som om det börjat lossnat för mig.

– Aurora Lillieros fond är nyinstiftad. Endast en stipendiat har fått pengar från denna stipendiefond tidigare. Först trodde jag fått ett stipendium med en av de vanliga stipendiesummorna på 10–20 000 kr, vilket ju i och för sig är väldigt mycket pengar. Men, när jag fick höra att stipendiet jag fått var på 80 000 kr höll jag på att svimma. Det var kvällen före en tenta i Musik och Samhälle, som jag som bäst satt och pluggade inför. Att jag blev något distraherad i mitt tentapluggande är väl en underdrift att säga. Det blev inte mycket pluggat den kvällen kan jag säga, avslutar en strålande glad stipendiat, Ida Ränzlöv.

OVE TORSTENSSON