Tacit or Loud – festival för experimentell konst och musik

Tacit or Loud, 28/11–3/12, är ett internationellt symposium och en festival för experimentell konst och musik på Inter Arts Center i Malmö, Sverige. Under Tacit or Loud presenteras en serie verk av lärare och forskare på Musikhögskolan i Malmö tillsammans med verk av musiker och konstnärer från hela världen. Festivalen utgör också en markering av den ledande roll som konstnärlig forskning har vid Lunds universitet sett ur ett Europeiskt perspektiv.

Program

Festivalen ordnar en serie offentliga evenemang i gränslandet mellan musik, teater, koreografi och videokonst, däribland världspremiären av ett nytt verk av Pierre Jodlowski (FRA) och "Arrival Cities Hanoi", ett samarbetsprojekt mellan Teatr Weimar och den Vietnamesisk/svenska gruppen The Six Tones. Vidare är festivalen värd för uruppförandet av installationer och performance verk av Alessandro Perini (IT), Fabio Monni (IT) och Malin Astner (SWE). I programmet finns också den första skandinaviska screeningen av en film av den Vietnamesisk/amerikanska filmaren Trinh Minh-ha och den första europeiska presentationen av Inside/Outside, en performance-installation av Nguyen Thanh Thuy (VN) och Marie Fahlin (SWE) i samarbete med The Six Tones (VN/SWE) och Matt Wright (UK). Henrik Frisk presenterar flera verk för video och elektronisk musik i samarbete med den danske videokonstnären Anders Elberling. Tillsammans med The Six Tones framträder han också i ett networked performance i samarbete med Stanford University och musiker vid CCRMA. Vidare framföranden av Sara Wilén och Francisca Skoogh, båda i samarbete med ljussättaren Kristofer Langerbeck.

Symposium 28 november-3 December

Festivalens hjärtpunkt är ett symposium på Inter Arts Center som sammanför konstnärer och och forskare i andra discipliner. Fokus ligger här på konstverket och på det konstnärliga arbetet som process i en undersökning av kunskapsbildning i konsten. I skärningspunkten mellan nya strömningar inom kognitionsforskning och nya medier, är tvärvetenskaplig konst ett fält på frammarsch. Här utgör Tacit or Loud en kraftfull ansats för att sätta den konstnärliga forskningen i centrum av en utforskning som berör såväl konsten som många andra forskningsfält. Keynote-speakers är Trinh Minh-ha (VN/USA), Marc Leman (BE), Bertha Bermudez (SP), Leena Rouhiainen (FI) och Sally-Jane Norman (UK).

Organisation

Tacit or Loud arrangeras av Music in Movement (lett av Stefan Östersjö) och Ögonblickets anatomi (lett av Jörgen Dahlqvist): två konstnärliga forskningsprojekt vid Musikhögskolan respektive Teaterhögskolan i Malmö. Evenemanget anordnas i samarbete med Inter Arts Center, Teatr Weimar och Ensemble Ars Nova. Tacit or Loud genomförs med stöd från Vetenskapsrådet och Kulturbryggan.

Se filmklipp från två performance

Mer information om festivalen