Skyddsombud
Den svenska arbetsmiljölagstiftningen bygger på att det är arbetsgivaren som ansvarar för arbetsmiljön. Arbetsgivaren ska samverka med arbetstagarna för att åstadkomma en bra arbetsmiljö. Arbetstagarnas representant kallas för skyddsombud.
Skyddsombudet:
- ska verka för en bra arbetsmiljö och samarbete mellan arbetsgivare och arbetstagare
- ska verka för att arbetsmiljöfrågorna får en framträdande roll
- ska bevaka arbetsmiljön både när det gäller trivsel och fysiska risker
- ska bevaka att arbetsgivaren uppfyller kraven i arbetsmiljölagen
- har rätt till att delta i utbildningar som rör arbetsmiljön
- har rätt att vara med när man ändrar om eller planerar nya lokaler
- har rätt till den ledighet som behövs för uppdraget med bibehållen lön
Skyddsombud
Lena Hallabro
Utbildningskoordinator och Skyddsombud
lena [dot] hallabro [at] mhm [dot] lu [dot] se (lena[dot]hallabro[at]mhm[dot]lu[dot]se)
+46 40 32 54 02