

Jag är universitetslektor i musikpedagogik. Utöver att bedriva forskning vid institutionen undervisar jag på Musiklärarutbildningen och Musikerutbildningen.
Materialitet och kroppslig kognition i musicerande och musikaliskt lärande
En röd tråd i min forskningsgärning är intresset för kroppsligt-kognitiva dimensioner av musicerande och musikaliskt lärande. Ett särskilt fokus ligger på interaktionen och relationen mellan musiker och musikinstrument. Svaren på de frågor som ryms inom denna tematik är svårfångade: Vad innebär det att lära sig spela ett instrument? Hur utvecklar vi koordinationen av våra rörelser, från de första prövande stegen till fullfjädrad virtuositet? Kan man verkligen säga att instrumentet blir en förlängning av kroppen och vad innebär i så fall det? Dessa stora frågor kan brytas ner i mindre och göras undersökningsbara. Genom praktiknära, empirisk forskning och med begreppet affordances som central punkt öppnar sig metodologiska och teoretiska vägar framåt för en djupare förståelse för detta komplex av frågor. Min första publikation på området var min licentiatavhandling (Tullberg, 2018) som följdes av doktorsavhandlingen (Tullberg, 2021). I avhandlingsprojektet bildar traversflöjten ”case” i en intervjustudie och i en praktikbaserad studie tillsammans med fem andra flöjtister. Den drivande frågan är vilken roll musikinstrumentet har i musicerande och musikaliskt lärande.
Projektet ledde mig in på ekologisk psykologi och kroppslig och situerad kognition (4E cognition). Det teoretiska intresset mynnade ut i en konceptuell artikel rörande begreppet affordances och musikinstrumentstudier (Tullberg, 2022).
Praktiknära forskning
Då jag är verksam vid en musiklärarutbildning är forskning kopplad till pedagogiska miljöer mycket viktig. Mitt postdoc-projekt var en del av den forskningsinriktning som kallas praktiknära skolforskning. Jag undersökte hur lärare vid gymnasieskolans estetiska program uppfatta, arbetar med och bedömer konstnärligt uttryck. Studien baserades på öppna intervjuer med verksamma lärare och resulterade bland annat i en vetenskaplig artikel (Tullberg, 2024).
Practice lab project
Som ett led i mitt intresse för praktiknära forskning har jag tagit initiativ till ett projekt som undersöker vilken roll övning spelar inom högre musikutbildning. I samband med undervisning gör studenter på både musiklärarutbildningen och musikerutbildningen autoetnografiska studier kring sitt eget övande. Resultatet presenterar de i en essä. Dessa essäer bildar fundamentet för forskningsprojektet, som alltså bedrivs ur ett praktiknära studentperspektiv.
Folkmusik
Som musiker har jag varit drivande i revitaliseringen av traversflöjten inom svensk folkmusik, bland annat genom mitt samarbete med Andreas Ralsgård (se utgivna album bland konstnärlig output). Detta engagemang har lett vidare till ett forskningsintresse rörande folkmusikalisk praktik och pedagogik. Tydligast avtryck har detta gjort genom mitt samarbete med Eva Sæther. Tillsammans driver vi forskningsprojektet Tradition, Identitet, Lärande (TIL). Genom projektet undersöker vi olika formella och informella lärandearenor för svensk folkmusik.
Projektet har hittills genererat två publikationer. Den första berör den teoretiska utveckling av praxisgemenskaper och situerat lärande som följer med arbetet (Tullberg & Sæther, 2022). Den andra artikeln laborerar med problematiken att hålla tre karriärer igång parallellt – musiker, forskare, lärare. Utmaningen är utbredd inom högre konstnärlig utbildning ovh grundar sig bland annat på de olika karriärvägarna bygger på skilda meriteringsmönster. I förlängningen innebär detta att synergieffekter – med potential av vara gynnsamma – i praktiken riskerar att förloras i ett nollsummespel av tid och vardagliga prioriteringar (Tullberg & Sæther, 2024).
Den folkmusikaliska delen av mitt forskningsintresse har också genererat två publikationer som i efterhand kan sägas ha föranlett min ingång i TIL-projektet. Den första av dessa är en autoetnografisk undersökning av min egen flöjtunderundervisning på musikhögskolor i Sverige och Danmark (Tullberg, 2017). Den betraktar med kritisk blick de pedagogiska och konstnärliga ställningstaganden som folkmusikens institutionalisering för med sig för den enskilde läraren. Den andra publikationen är ett bokkapitel som undersöker meningen av begreppet tradition inom högre musikutbildning inriktad på svensk folkmusik (Tullberg, 2018).
Tvärvetenskap
Utöver ovanstående ämnesmässiga intressen har jag också ett engagemang för tvärvetenskapliga sammanhang. Jag har en bakgrund med studier i kreativt skrivande och är verksam som skönlitterär författare. Intresset för denna konstform ledde till ett samarbetsprojekt mellan Lunds universitets författarskola och Musikhögskolan i Malmö. I projektet, vilket huserades av Pufendorfinstitutet vid LU undersökte vi konstnärliga och pedagogiska processer utifrån våra respektive konstformer och utbildningsmiljöer.
Jag är också medlem i CogComlabbet vid LUX, Lunds universitet och en så kallad core researcher inom profilområdet Natural and Artificial Cognition, 1, 2, many.
Publikationer
Visar av publikationer. Sorterade efter år och sen titel.
Axes of resonance in music education : An artographic exploration
Markus Tullberg, Eva Sæther
(2024) Nordic Journal of Art and Research, 13 p.1-25
Artikel i tidskriftArtistic expression as a property of resonant musical experience : an interview study with upper secondary school music teachers
Markus Tullberg
(2024) Routledge Open Research, 3 p.1-28
Artikel i tidskriftTradition, Identity, Learning: A methodological discussion
Markus Tullberg, Eva Sæther
(2023)
Konferensbidrag: abstractArtistic expression in upper secondary school music program – perceptions, pedagogies, and assessment.
Markus Tullberg
(2023)
Konferensbidrag: abstractPlaying with tradition in communities of Swedish folk music : Negotiations of meaning in instrumental music tuition
Markus Tullberg, Eva Sæther
(2022) Frontiers in Education, 7
Artikel i tidskriftAffordances of musical instruments : Conceptual consideration
Markus Tullberg
(2022) Frontiers in Psychology, 13
Artikel i tidskriftMusical approaches to tradition - two folk music ensembles and the historical axis of creativity
(2022)
Konstnärligt arbeteWind and Wood : Affordances of Musical Instruments: The Example of the Simple-System Flute
Markus Tullberg
(2022)
Konferensbidrag: abstractTradition, Identity and Learning Learning Swedish Folk Music : A study on communities of musical practice
Markus Tullberg, Eva Sæther
(2022)
Konferensbidrag: abstractOm musikers lyssnande
Markus Tullberg
(2021) Svensk tidskrift för musikforskning STM-SJM, 103
BokrecensionWind and Wood : Affordances of Musical Instruments: The Example of the Simple-System Flute
Markus Tullberg
(2021) Studies in Music and Music Education
DoktorsavhandlingRethinking Communities of Practice in Traditional Music
Eva Sæther, Markus Tullberg
(2019)
Konferens - annatRalsgård & Tullberg : Kvartett
(2019)
Konstnärligt arbeteDemocratising the experience of learning to play a musical instrument
Markus Tullberg
(2019)
KonferensbidragBoundary crossing pedagogy in Swedish folk music tradition : Communities of practice with implications for higher music education
Eva Sæther, Markus Tullberg
(2019)
Konferensbidrag: abstractTimber and timbre : Affordances of the simple-system flute
Markus Tullberg
(2018) Perspectives in Music and Music Education
LicentiatavhandlingMeanings of Tradition in Swedish Folk Music Education
Markus Tullberg
(2018) Landscapes: the Arts, Aesthetics, and Education, 24 p.129-139
Del av eller Kapitel i bokRalsgård & Tullberg – Svensk folkmusik på två traversflöjter : a concert installation
(2017)
Konstnärligt arbeteTeaching the Wooden Transverse Flute in Swedish Traditional Music in the Context of Higher Music Education
Markus Tullberg
(2017) Puls - musik- och dansetnologisk tidskrift, 2 p.26-44
Artikel i tidskriftExploring the affordances of the (multi keyed) wooden transverse flute pt.1: Perceiving history
Markus Tullberg
(2016) , p.7-8
KonferensbidragAffordances of the Wooden Transverse Flute in Swedish Traditional Music
Markus Tullberg
(2016)
AffischRalsgård & Tullberg : +1
(2014)
Konstnärligt arbeteNos Honks : Prisma
(2014)
Konstnärligt arbeteGisen, Ulvsand & Tullberg : Diphtong
(2013)
Konstnärligt arbeteJidder : Music of Skåne
(2011)
Konstnärligt arbeteRalsgård & Tullberg : Traditional Flute Music from Sweden
(2010)
Konstnärligt arbete