Forskarutbildningar
Forskarutbildningarna vid Musikhögskolan i Malmö kännetecknas av tvärvetenskaplighet och samarbete över disciplingränserna. Vi erbjuder utbildningar inom följande ämnen – musikpedagogik och konstnärlig forskning i musik, båda är nära knutna till Konstnärliga fakultetens och Lunds universitets starka forskningsmiljöer.
Doktorsexamen är den högsta akademiska examen man kan få. Den svenska doktorsexamen omfattar 240 hp och utbildningen fram till doktorsexamen tar fyra år vid studier på heltid. Man kan även ta ut en licentiatexamen efter 120 hp.
Under forskarutbildningen kallas man doktorand eller forskarstuderande. I utbildningen ingår dels olika kurser, dels en forskningsuppgift som ska resultera i en vetenskaplig avhandling – doktorsavhandlingen. Avhandlingen försvaras vid en offentlig disputation. Efter avslutad forskarutbildning går många vidare till framgångsrika akademiska karriärer, andra till verksamheter inom utbildningssektorn eller kulturlivet.
Ansökan till forskarutbildning sker direkt till det ämne du är intresserad av att bedriva forskarstudier inom – musikpedagogik eller konstnärlig forskning i musik. Såväl förfarande som tider för ansökan varierar mellan ämnena. I Konstnärliga fakultetens doktorandhandbok hittar du mer information om ansökan och antagningen.
Konstnärliga fakultetens doktorandhandbok
Behörighet och förkunskaper
Även krav på behörighet och förkunskaper varierar beroende på det ämne du är intresserad av att bedriva forskarstudier inom.
Läs mer om behörighet och förkunskaper i respektive allmän studieplan
Samtliga doktorandtjänster utannonseras via Lunds universitets jobbportal.
Lunds universitets jobbportal
Doktorsexamen
Doktorsexamen är den högsta akademiska examen man kan få. Den svenska doktorsexamen omfattar 240 hp. Efter att ha avslutat sin forskarutbildning erhåller man en doktorsexamen.
Doktorsavhandling
I utbildningen ingår en forskningsuppgift som ska resultera i en vetenskaplig avhandling – doktorsavhandlingen. Här presenteras forskningsområdet och resultaten. Avhandlingen kan framställas i form av en monografi eller i form av ett antal artiklar som har publicerats under forskarutbildningen, en så kallad sammanläggningsavhandling.
Disputation
Avhandlingen försvaras vid en offentlig disputation då doktoranden lägger fram sin avhandling för allmän granskning. En opponent har som uppgift att särskilt granska och opponera på avhandlingen. En betygsnämnd bestående av minst tre personer ska betygsätta och godkänna avhandlingen.
Licentiatexamen
Man kan även ta ut en licentiatexamen efter 120 hp. En sådan examen kan avsluta en utbildning eller avläggas då man kommit halvvägs till en doktorsexamen. Den vetenskapliga avhandlingen kallas då licentiatavhandling som presenteras och examineras i seminariesammanhang.
Doktorspromotion
Doktorspromotionen är årets stora ceremoni och akademiska högtid som äger rum i slutet av maj varje år. Då belönar universitetet dem som genomgått forskarutbildning och försvarat en doktorsavhandling. Vid promotionen utdelas lärdomens insignier: hatten eller lagerkransen, ringen och diplomet.
Vid samma tillfälle hyllar universitetet framstående forskare från andra universitet och andra personer, genom att utse dem till hedersdoktorer. Som en hyllning till tidigare generationer promoverar man de som för 50 år sedan fick sin doktorstitel till jubeldoktorer.
Enligt högskoleförordningen gäller att universitetet endast får anta dem till forskarutbildning som antingen:
- anställs som doktorand
- har extern finansiering som kan säkras under hela utbildningstiden
Det är viktigt att känna till att de olika typerna av finansiering ger dig olika grad av socialt skyddsnät.
Annan form av studiefinansiering prövas i samband med upprättande av individuell studieplan för varje forskarstuderande (HF 9:1). Studiefinansiering skall avse minst halvtid.
I Konstnärliga fakultetens doktorandhandbok hittar du mer information om studiefinansiering.
Pågående doktorandprojekt
Musikpedagogik
- Learning an instrument or learning social skills – what is the primary goal of instrumental tuition in Swedish schools of arts and music?, Ida Knutsson
- Bedömning och betygssättning – komplexa aspekter av musikläraryrket, Johanna Antonsson
- Time to act: Developing music education in a social sustainability context, Lina Van Dooren
- Körsången i musikundervisning, Lena Ekman Frisk
- Projektbaserat lärande i Kulturskolan – en praktiknära studie, Hannes Wikström
- Folkmusikpedagogik i Kulturskolan, Sven Midgren
, Konstnärlig forskning i musik
- A voice beyond the edge, Felicita Brusoni
- Extended and diversified composable places, Fernando Garnero
- Plastic Extension of Music, Bertrand Chavarria Aldrete
- Redefining Contemporary Guitar Performance Practice through Spherical Amplification via S.T.OOGE, Francesco Palmieri
- How to Make the World Unpredictable, Yann Coopier
Avhandlingar från disputerade doktorander
Kontakt
Anna Houmann
Professor och ämnesansvarig i musikpedagogik med inriktning mot utbildningsvetenskap
anna [dot] houmann [at] mhm [dot] lu [dot] se (anna[dot]houmann[at]mhm[dot]lu[dot]se)
Michael Edgerton
Professor och ämnesansvarig konstnärlig forskarutbildning i musik
michael [dot] edgerton [at] mhm [dot] lu [dot] se (michael[dot]edgerton[at]mhm[dot]lu[dot]se)
Utbildningskvalitet
Våra forskarutbildningar har fått omdömet "hög kvalitet" av Universitetskanslersämbetet.