Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Lärande och ledarskap i skolan

MULE23

I kursen Lärande och ledarskap i skolan bearbetas ett innehåll som i huvudsak handlar om pedagogisk kreativitet, musiklärares handlingsutrymme - möjligheter och begränsningar, gruppsykologi, utvecklingspsykologi och konstnärligt ledarskap. Kursen består av två delmoment; det första handlar om att identifiera vilka möjligheter och begränsningar som finns för en verksam musiklärare. Vi diskuterar hur handlingsutrymmet präglas, dels av spänningen mellan professionen och de individuella egenskaperna, dels av spänningen mellan organisationen samt elever, kollegor och rektor. I samband med litteraturstudier tillsammans med observationer och intervjuer gjorda under den verksamhetsförlagda utbildningen undersöker studenterna hur förutsättningar ges för att musiklärare ska kunna skapa handlingsutrymme. Denna del av kursen avslutas med att studenterna skriver en rapport som identifierar hur musiklärare kan genomföra musikundervisning utifrån teorier om handlingsutrymme, utvecklingspsykologi och grupprocesser kopplat till den verksamhetsförlagda utbildningen.

Det andra delmomentet handlar om att utveckla, leda och koordinera ett projekt som tar sin utgångspunkt i det första delmomentet. Studenterna skapar ett projekt med vilket man kan erövra det identifierade handlingsutrymmet. Projektet ska rikta sig mot en målgrupp inom den inriktning som studenterna går. Studenterna fungerar som aktiva och konstruktiva projektledare och tränas i att samarbeta i och leda projektgrupper. Uppgiften genomförs i grupp med KUBUS som ledarskapsmodell och startar i en projektvecka förlagd vid Inter Arts Center (IAC). I slutet av projektveckan gör studenterna en pitch av sin projektidé och lämnar in ett projektförslag. Under de kommande veckorna arbetar studenterna fram en projektplan och en längre redovisning. Till redovisningen bjuds praktikhandledare in och projektplanen skickas slutligen till skolan där studenterna gjort sin verksamhetsförlagda utbildning.

Kurskod: MULE23
Högskolepoäng: 7,5hp
Termin:VT25


Lärare: Anna Houmann, Pernilla Grahn


Moment:
UVK: Lärande och ledarskap i skolan, 7,5hp

Kurskod: MULE23
Högskolepoäng: 7,5hp
Termin: VT24


Lärare:  Anna Houmann, Pernilla Grahn


Moment:
UVK: Lärande och ledarskap i skolan, 7,5hp

Kurskod: MULE23
Högskolepoäng: 7,5hp
Termin:VT23


Lärare: Anna HoumannPernilla Grahn


Moment:
UVK: Lärande och ledarskap i skolan, 7,5hp

Kurskod: LAMA23
Högskolepoäng: 7,5hp
Termin: VT22


Lärare:  Anna Houmann, Pernilla Grahn


Delkurser:
UVK: Lärande och ledarskap i skolan, 7,5hp

Kurskod: LAMA23
Högskolepoäng: 7,5hp
Termin: VT21


Lärare: Anna Houmann


Delkurser:
UVK: Lärande och ledarskap i skolan, 7,5hp