![Lina van Dooren](/sites/mhm.lu.se/files/styles/lu_personal_page_desktop/public/2021-12/lina%20van%20dooren.png.webp?itok=eNZPf_Cs)
![Lina van Dooren](/sites/mhm.lu.se/files/styles/lu_personal_page_desktop/public/2021-12/lina%20van%20dooren.png.webp?itok=eNZPf_Cs)
Time to act: Developing music education in a social sustainability context
Den svenska skolan präglas idag av mångfald. Många barn med varierande bakgrund ryms i klassrummen. Migrationen utgör både en utmaning och en tillgång för de musiklärare som ska möta dessa barn. Det är skolans uppgift att bemöta varje elev i sin unika personlighet och därigenom skapa förutsättningar för hen att kunna delta i samhället. Min avhandling undersöker därför möjliga kopplingar mellan elevernas lärande i musiklektioner på grundskolan och samhälleligt engagemang. Syftet är att utgöra ett kunskapsbidrag i den musikpedagogiska verksamheten genom att bygga broar mellan teori och praktik. Avhandlingen ingår i Lunds universitetets Forskarskola Agenda 2030 och vill även forma ett bidrag till utvecklingen av social hållbarhet i Sverige.